Jak přezout motocyklovou pneumatiku svépomocí?

Tenhle článek je dost podrobný a je určený hlavně pro ty z vás, co s přezouváním kol nemáte téměř žádné zkušenosti. Není to ani tak otázka peněz, k tomu se ještě dostanu, ale jde spíš o dobrý pocit z práce, kterou jste zvládli sami, a je fajn umět si pneu přezout svépomocí, protože když to zvládnete doma v dílně, s největší pravděpodobností to zvládnete i na cestě při defektu a píchlé duši.

Možná budete namítat, že je jednoduší a ve výsledku i levnější jít do práce a za vydělané peníze si nechat kola přezout. No možná máte pravdu, ale o tom tenhle návod není. Pokud totiž čtete tyto řádky a skutečně vás to zajímá, určitě máte své důvody, proč se chcete naučit přezout si pneumatiku. Já vám ukážu, jak se dá kolo přezout v domácích podmínkách, a vy se pak rozhodnete, jestli do toho půjdete nebo ne :).

 

No už končím s filozofováním a pustíme se do práce...

Podrobný video návod

Pokud máte možnost, určitě je lepší pustit si video, kde vám ukážu vše krok za krokem. Je tam vše, co je v tomto psaném článku, plus spousta podrobností navíc. Pokud dáváte přednost psanému textu, pod videem je článek s fotografiemi a nejdůležitějšími kroky.

1:20 Potřebné nářadí
4:10 Odražení patky v montážním stojanu
4:32 Odražení patky montpákou Michelin
5:03 Odražení patky s použitím WD-40
6:46 Odražení patky bočním stojánkem
7:07 Odražení patky vyheverovaným autem
8:00 Teoretická vsuvka + ukázka na kole od traktoru
9:19 Zutí první strany pneu
12:20 Vyndání duše
13:10 Sundání pneu rychle a nešetrně
14:15 Sundání pneu pomaleji a šetrněji
16:34 Sundání pneu nejpomaleji a nejšetrněji
19:43 Kontrola stavu ráfku
20:15 Obutí nové pneu
30:50 Nafouknutí pneu a závěrečná kontrola

 

Co budete potřebovat za nářadí?

Pusťte si video v času 1:20

 

  • Montpáky, minimálně dvě, ideálně tři. Všimněte si na obrázku zahnuté montpáky. Přišel s tím Michelin a fakt se s ní dobře dělá, dá se s ní často odrazit patka gumy od ráfku a navíc minimalizuje štípnutí duše. 
  • Klíč na povolení matičky ventilku nebo haltru. Haltr asi znáte, ale kdybyste nevěděli, o co jde, tak je to kus železa potažený gumou a používá se na některých endurových motorkách k tomu, aby bránil pootočení pneu a následnému utržení ventilku, když se jezdí na nižší tlaky.
  • Dál se hodí montážní pasta nebo mýdlo. Pokud pastu nemáte, doporučuju jí pořídit. Pro občasné přezouvání vám vydrží klidně několik let. 
  • Jestli máte lakovaný nebo fungl nový ráfky, je fajn použít plastovou ochranu pod montpáky. Práce je s tím trochu složitější, ale uvidíte, že to není nic, čeho byste se měli bát. Jestli budete kolo přezouvat prvně, kupte si minimálně tři kusy, ale ideální je mít 4 až 6 kousků. 
  • Pro nafouknutí vám bude stačit libovolná pumpička, ale kompresor je samozřejmě lepší varianta.

 

Tohle je základ, se kterým si vystačíte, ale pokud budete přezouvat častěji nebo máte více motorek, vyplatí se vám investice do montážního stojanu.

 

Ale protože většina z vás asi bude přezouvat bez stojanu, tak v tomhle návodu jej také používat nebudu. Jen je fajn vědět, že něco takového existuje a dokáže to práci usnadnit a zrychlit.

 

Demontáž pneu

Jako první vypustíte vzduch z gumy, případně z duše. Na to je šikovná kovová čepička se šroubováčkem, ale pokud ji nemáte, poslouží cokoli tenkého. Hřebík nebo třeba imbusový klíč. 

Dále povolíte matičku na ventilku a na haltru, ale zatím ji necháte našroubovanou na konci závitu.

Kolo si položte na novou pneu tak, abyste si při přezouvání neodřeli kotouč nebo střed kola.

Teď přijde trochu složitější část, která vás může na chvíli potrápit - odražení patky gumy od ráfku. Ukážu vám více variant.

 

Dobře to jde v montážním stojanu…. Video v času 4:10

Pokud nemáte stojan, může jít patka odrazit montpákou “Michelin”. Video v času 4:32


Pokud vám patka nejde montpákou odrazit, můžete použít WD-40. Montpákou udělejte mezeru mezi pneumatikou a ráfkem tak, abyste se dostali olejem až k samotné patce. Nastříkejte, nechte chvíli navzlínat olej a pak je odražení patky mnohem mnohem snažší. Ale tady opatrně a doporučuju použít WD-40 jen pokud dáváte novou gumu a i tak je třeba ráfek a duši po demontáži gumy důkladně odmastit. Určitě olej nepoužívejte, pokud zouváte jen část gumy třeba kvůli zalepení defektu. Video v času 5:03

Pokud máte v okolí jinou motorku nebo řešíte jak odrazit patku někde na cestě, můžete si pomoct bočním stojánkem jiné motorky. Video v času 6:46

A nebo můžete vyheverovat auto a opatrně odrazit gumu přes kolo auta. Pokud to nejde, můžete si ještě pomoct montpákou, jak je vidět na druhém obrázku níže. Video v času 7:07

 

Těch možností je samozřejmě více a určitě přijdete na způsob, jak gumu odrazit bez montážního stojanu. Jakmile odrazíte část gumy od patky, zbytek už jde poměrně snadno. 

 


 

Teď bude třeba přetáhnout gumu přes ráfek a tady si dovolím krátkou teoretickou vsuvku. Ideálně si pusťte video v času 8:00, možná to bude názornější než takto v psané podobě.

 

Pneumatika má v místě patky ocelová lanka (viz fotka níže) a proto gumu při přezouvání nenatahujete, ale převlékáte přes ráfek. Zároveň ráfky jsou vyráběné tak, že ve svém středu mají menší průměr než na okrajích. Pokud dostanete pneumatiku po celém obvodu do této středové oblasti s menším průměrem, snadno ji pak přetáhnete přes okraj ráfku. Pokud vám někde zůstane naskočená patka gumy v okrajích ráfku, budete muset vyvinout  mnohem větší sílu na montpáku, takže buď se vám práce nepodaří a nebo si zničíte ráfek, případně gumu. 

Závěr teoretické vsuvky? Před každým pohybem s montpákou si zkontrolujte, zda vám guma někde nenaskočila zpátky na ráfek. A to jak při zouvání, tak i nazouvání. Čím menší síla, tím je práce příjemnější, tím je menší riziko poškození ráfků a nakonec i menší riziko, že si štípnete duši.

 


 

Zouvání pneumatiky 

První strana pneumatiky

Video v času 9:19

Začněte zouvat u ventilku. Kdybyste začali naproti ventilku, může ventilek bránit gumě v tom, aby sklouzla z patky ráfku do zmiňované středové oblasti. Pokud budete používat ochranu ráfku, rozmístěte ji zhruba takto ….

Teď si vemte dvě nebo tři montpáky a opatrně je nasuňte za hranu gumy. Ne moc daleko, aby se vám mezi montpáku a gumu nedostala duše.

 

Přetáhněte první montpáku a hned poté druhou. Jednu montpáku si zasuňte pod kotouč, abyste ji nemuseli držet, a druhou montpákou zouvejte zbytek pneumatiky centimetr po centimetru.

Nezapomeňte si přendavat ochranu ráfků a tímto způsobem dokončíte celý obvod.

 

Otočíme kolo a odrazíme druhou patku. Teď je vhodný čas na vyndání duše z gumy. Není to nezbytně nutné, ale nebude vám překážet a navíc nehrozí riziko proštípnutí při další práci. Video v času 12:20

Druhá strana pneumatiky - varianta 1

Ukážu vám celkem tři varianty, kterými můžete zout druhou stranu. Začnu tou nejrychlejší a nejméně šetrnou metodou. To využijí zejména enduráci nebo ti z vás, co spěchají a až tak jim nesejde na stavu ráfku.

Prostrčte montpáky za hranu ráfku tak, jak je to vidět na prvním obrázku níže, zasuňte ji mezi výplet a zatlačte. Pokud vám ráfek stále nejde vyndat, můžete si pomoct montpákou, jak je vidět na 3. a 4. obrázku níže.

Video v času 13:10

Druhá strana pneumatiky - varianta 2

Druhá varianta v podstatě vychází z té první, jen s tím rozdílem, že použijete ochranu ráfků a gumu sundáte ve více krocích. Jakmile přetáhnete první dvě montpáky, zastrčte jednu z nich za kotouč. Díky tomu ji nebudete muset držet a navíc bude bránit pneumatice v tom, aby naskočila zpátky na ráfek.

Video v času 14:15